Bestyrelsen

Vedtægter

Gennemsigtighed

Bliv medlem

Nyheder

Mød kandidaterne

Vores politik

Kalender

Kontakt

Hvorfor trives så mange børn og unge i Furesøs skoler?

Af: Ole Bondo Christensen og Bettina Ugelvig, borgmester og viceborgmester i Furesø Kommune og kandidater for Socialdemokratiet.

Furesøs skoler hører til blandt de bedste i landet. Eleverne klarer sig rigtig godt, og Furesø er del af en lille eksklusiv kreds på kun otte kommuner, der lever op til regeringens målsætning om, at minimum 90 pct. af en ungdomsårgang har færdiggjort en uddannelse 8 år efter 9. klasse. De gode faglige resultaler skyldes dygtige, ambitiøse lærere og pædagoger, og at børnene trives. I den seneste nationale trivselsmåling for 4.-9. klasse ligger Furesø nummer tre i hele landet, når det gælder børns oplevelse af social trivsel, faglig selvtillid, støtte fra lærere og ro i undervisningen.

Det begynder i virkeligheden allerede før børnenes skolegang. En landsdækkende undersøgelse viser, at Furesøs dagtilbud har høj faglig kvalitet, nærværende voksne og et stærkt fokus på børnefællesskaber. Her bliver relationer, børneperspektiv og leg taget alvorligt, fordi det er fundamentet for alt det, der kommer senere. Furesø arbejder sammen med Børns Vilkår om at styrke ”omsorgsgrebet”, så vi sikrer, at alle børn trives.

Vi ser også resultaterne af det, når vi arbejder med familier i mistrivsel. Evalueringer viser, at når udsatte familier får en koordineret indsats, så stiger børns trivsel, skolefraværet falder, og færre familier kommer i kontakt med socialforvaltningen.
Stor tak til kommunens medarbejdere på 0-18 årsområdet, som hver dag arbejder for at nære læring og trivsel blandt vores børn og unge. Og stor tak til forældre og elever for jeres samspil. Sammen skaber vi en god hverdag.

Vi mærker det på mange af de unge, som vi møder i skoler, i Ungepanelet, til arrangementer. De siger noget vigtigt: “Vi vil ikke være kendt som en del af en mistrivselsgeneration. Vi trives, og det gør de fleste af vores venner også.”
Vi skal turde lytte til dem. Bestemt ikke for at ignorere de børn og unge, der har det svært – men for at lære af de børn og unge, der har det godt.
Hvorfor trives så mange børn og unge i Furesø? Hvad er det, skoler og daginstitutioner gør rigtigt? Hvilke fællesskaber lykkes? Og hvordan kan vi skabe endnu flere?

Det skal være vores afsæt for arbejdet med børn og unges trivsel og læring. Selvom vi er stolte, er vi ikke tilfredse. Vi er nysgerrige og arbejder hårdt på at finde løsninger, som får endnu flere børn og unge til at trives. Det kræver flere voksenressourcer i indskolingen, nye skoleformer bl.a. med fleksible praktikpladser, bedre fysiske rammer, løbende kompetenceudvikling af lærere og pædagoger, et endnu bedre samarbejde med vores idræts- og fritidsforeninger og en god overgang mellem daginstitution og skole. Vi vil investere i vores almene skoletilbud, så endnu flere børn trives her.

Furesø skal være kendt som en kommune, hvor vi tror på børnene, og hvor det kan mærkes i hele deres hverdag. For når børn trives, lærer de bedre. Når familier bliver set som helheder, skaber vi varige løsninger. Og når vi lærer af det, der allerede lykkes, kan vi skabe endnu mere af det.

Klummen blev bragt i Furesø Avis / sn.dk i uge 30

Kommende arrangementer