Bestyrelsen

Vedtægter

Bliv medlem

Børnene: Ro, faglighed og fælles skolestart

Det er i de første leveår, at mennesket tager form. Ikke en færdig form, men et væv af sanseindtryk, relationer og erfaringer, der sætter spor hele livet. Derfor er den tidlige barndom ikke bare en forberedelse til “det rigtige liv”. Det er livet. Tiden i daginstitution er ikke bare en forberedelse til at komme i skole. Det er en tid, hvor børnene skal være lige der på Musvitstuen sammen med jævnaldrende.

Ro til relationer og livsmod
Vi ønsker at skabe rammer, hvor børn fra 0–6 år får tid og ro til netop at være små børn. Små børn, der i eget tempo kan opdage verden, mærke sig selv og skabe relationer. For det er sådan nysgerrighed næres, livsmod gror, og sprog og relationer udvikles.

De første år er fulde af afgørende milepæle: En tryg tilknytning til en voksen. Evnen til at gå, pege og tale. At finde glæde i legen og turde række ud mod andre børn. At kunne sige “jeg kan selv” og opleve, at nogen har tid til at lytte og forstå.

Det kræver nærværende voksne, der følges med barnet. Voksne, der forstår, at det kan tage tid at komme hen til gyngen, fordi der skal samles blade på vejen. Eller at det at gentage den samme leg 17 gange ikke er spild af tid – men læring i praksis. Sådanne voksne går på arbejde hver dag i vores daginstitutioner.

Faglighed hjælper udsatte børn på vej
Langt de fleste småbørn i Furesø er i trivsel. Men vi ved, at der også er børn, som meget tidligt i livet udfordres socialt, motorisk, sprogligt eller af et særligt følsomt sind – nogle endda på alle parametre. I få af vores dagtilbud kræver 95 pct. af børnene således en særlig indsats.

Det kan være svært at forstå omfanget, men det er alvorligt, og det er vores fælles ansvar at sørge for, at medarbejderne i disse daginstitutioner får de bedste vilkår for at hjælpe børnene og deres familier bedst muligt på vej. Forberedelsestid og efteruddannelse for alle pædagoger i vores daginstitutioner er for os fortsat en vigtig investering.

De såkaldte vækstpladser giver børn med særlige udfordringer mulighed for at være blandt ”almindelige” børn, som de kan spejle sig i og lære sammen med. Her er det vigtigt at fremme det tværfaglige samarbejde, når sundhedsplejersken, talepædagogen, ergoterapeuten, fysioterapeuten og psykologen sammen tager ud i vores daginstitutioner og tager ansvar for børn i udsatte positioners udvikling.

Fælles skolestart i august
Barndommen er værdifuld, og den må aldrig blive en hastesag. Den er en mulighed for at gro. Og det kræver noget så enkelt og samtidig så svært som tid og ro.

I Socialdemokratiet er vi indstillet på at undersøge muligheden for at holde fast i de rammer, som børnene har i vores daginstitutioner lidt længere og udsætte skolestarten til august måned, hvor alle starter i børnehaveklasse. Ikke i 0. klasse. Vi vil drøfte denne mulighed med fagfolk i dagtilbud, FFO og skole samt forældre. Vi ser frem til for at sætte den udvikling i gang. Ole Bondo Christensen (A), borgmester og Bettina Ugelvig (A), viceborgmester

Kommende arrangementer